SuperPolska.pl - Gazeta internetowa,











Ogórki przyjechały 50 lat temu do Gdyni
Wielu pasażerów wspomina je z sentymentem, choć nie były zbyt wygodne, a ich silniki spały i prychały. 14 lutego minęło 50 lat od wprowadzenia do eksploatacji w Gdyni dwóch pierwszych autobusów Jelcz 272 Mex, z powodu swojego kształtu popularnie nazwanych „ogórkami".
Dwa fabrycznie nowe pojazdy ruszyły na gdyńskie ulice 14 lutego 1965 roku. Większa dostawa Jelczy 272 Mex dotarła do Gdyni dopiero w drugiej połowie 1966 roku. Ostatnie nowe modele tego typu sprowadzono do miasta w 1977 roku. Łącznie w latach 1965-77 wprowadzono do regularnego ruchu aż 205 takich autobusów (w tym 196 nowych i 9 używanych). Ogórki eksploatowano w Gdyni przez 20 lat. Ostatni został wycofany pod koniec 1984 roku.

Jelczańskie Zakłady Samochodowe rozpoczęły produkcję autobusu Jelcz 272 Mex w 1963 roku na podstawie licencji Skody 706 RTO (w gdyńskiej komunikacji miejskiej łącznie eksploatowano 6 tych pojazdów, pierwsze dwa od 1959 roku). Czechosłowackie 6-cylindrowe silniki wysokoprężne o mocy 160 koni mechanicznych pozwalały ogórkom osiągać maksymalną prędkość 60 km/h.

Jelcz 272 Mex miał charakterystyczną, nowoczesną jak na owe czasy sylwetkę. Maksymalnie mógł przewieźć 81 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Koszykarze nie czuli się we wnętrzu zbyt komfortowo, bo miało ono wysokość 1,9 m. Wchodziło się do niego poprzez dwuskrzydłowe drzwi sterowane pneumatycznie. Kierowca miał osobne drzwi, zlokalizowane po lewej stronie pojazdu. Prawie wszystkie te autobusy miały białe kierownice. Po prawej stronie, przed drugimi drzwiami, na podwyższeniu znajdowało się wydzielone miejsce siedzące dla konduktora.

W 1968 roku na ulicach Gdyni pojawiła się przegubowa odmiana Jelcza 272 Mex oznaczona jako AP 021. Ostatnia dostawa takich autobusów nastąpiła w 1973 roku. Łącznie włączono do ruchu 30 takich autobusów.

Data dodania artykułu: 2015-02-17
Autor artykułu: źródło-UM Gdynia
























stat4u